Instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele în format electronic semnate cu semnătură electronică calificată sau avansată, începând din 4 iulie 2023
18 Ianuarie 2023, de Petrica Muresan
O măsură de maxim interes luată la acest început de an, la nivel national, de Parlamentul României, este cuprinsă în Legea nr.9/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016. Astfel, din 4 iulie 2023, “ instituţiile publice, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi persoanele juridice de drept privat cu statut de utilitate publică sau autorizate să presteze un serviciu public sunt obligate să accepte documentele eliberate de către persoanele juridice de drept public sau de drept privat în format electronic, care au o semnătură electronică calificată sau avansată, în scopul furnizării serviciilor publice către beneficiar”.
Actul normativ prevede obligaţia acceptării de către instituţiile publice atât a documentelor semnate cu o semnătură electronică calificată, cât şi a celor cu semnătură electronică avansată,
Trebuie avut în vedere că semnătura electronică calificată se poate verifica cu ușurință în aplicaţia gratuită Adobe Acrobat Reader, în sistemul centralizat implementat la nivelul UE iar în cazul semnăturii electronice avansate, în cazul verificării, pentru dovedirea valabilității acesteia, se recomandă ca la momentul semnării să fie îndeplinite cumulative cele 4 cerinţe reglementate în art. 26 al Regulamentului eIDAS, respectiv:
a) face trimitere exclusiv la semnatar;
b) permite identificarea semnatarului;
c) este creată utilizând date de creare a semnăturilor electronice pe care semnatarul le poate utiliza cu un nivel ridicat de încredere, exclusiv sub controlul său;
d) este legată de datele utilizate la semnare, astfel încât orice modificare ulterioară a datelor să poată fi detectată.